Magnez

Ponad połowa populacji krajów rozwiniętych nie konsumuje wystarczającej ilości magnezu w życiu codziennym (1). Co więcej, szereg czynników, takich jak picie alkoholu czy kawy sprawia, że nawet spożywając odpowiednią ilość – nabawimy się niedoborów. Główne czynniki które wywołują epidemię niedoborów to niezdrowa dieta, z mniejszą ilością produktów roślinnych a niższą odzwierzęcych (które prawie tego pierwiastka nie zawierają), oraz fakt wyjałowienia gleb uprawnych – dzisiejsze rośliny mają znacznie niższy poziom magnezu niż te, które jedli nasi przodkowie – jedynie żywność organiczna zawiera odpowiednie ilości pierwiastków (2). Jest ona niestety dość droga, a przygotowanie niekiedy czasochłonne.

Niestety, współczesna medycyna jest nastawiona na zaleczanie skutków chorób, nie skupiając się w ogóle na przyczynach. Coraz rzadziej lekarze starają się pacjenta zaleczyć, zamiast wyleczyć.
Magnez jest tutaj bardzo dobrym przykładem. Wiele chorób, które leczy się drogimi i nierzadko bardzo szkodliwymi farmaceutykami jest po prostu objawami niedoboru tego pierwiastka. Często są one uznawane za choroby nieuleczalne, wymagające dożywotniego przyjmowania tabletek. Nic w tym dziwnego, że dla przeciętnego lekarza nadciśnienie czy nerwica są nieuleczalne – w końcu nie próbuje on zlikwidować przyczyny choroby, niedoboru magnezu!
W ten sposób nawet jeśli zamaskuje się farmaceutykami objawy, po ich odstawieniu wszystko zacznie się od nowa.

Jaki magnez wybrać?

Monopreparat

Kupując magnez należy zwrócić uwagę, aby był w postaci monopreparatu. Suplementy typu multi bardzo często są nieprzyswajalne – połowa rzeczy które wchodzą w ich skład nie przyswoi się, jeśli jest obecna druga połowa.
Dodatkowo im więcej składników, tym większe ryzyko, że pojawi się jakaś nieprzewidywalna reakcja – alergia czy nadwrażliwość.

Dawka

Istotna jest też dawka – powinno to być około 300 mg tego pierwiastka.

Rodzaj magnezu

Gorące dyskusje zawsze budzi rodzaj magnezu który powinien znaleźć się w suplemencie.
Często można spotkać opisy sponsorowanych przez producentów różnych suplementów badania, w których ich produkt miał najwyższą dostępność.
Są one obarczone jednym, bardzo poważnym błędem. Nie mierzą ilości ogólnie przyswojonego magnezu, a jedynie wzrost jego stężenia we krwi.
Wiadomo, że najlepiej wypadną te substancje, które przyswajają się najszybciej, ale to wcale nie oznacza, że przyswoją się one najlepiej. Należy wziąć pod uwagę fakt, że najlepiej przyswaja się ten związek, który uwalnia się powoli, w mniejszym stopniu, ale dłużej podnosząc poziom we krwi, umożliwiając organizmowi przyswojenie magnezu który przechodzi z jelit do krwi – nagłe zwiększenie powoduje jedynie szybkie wyrzucenie magnezu poza organizm.

Do tej pory przeprowadzono jedynie jedne kompleksowe badanie, w którym sprawdzono jak poszczególne sole magnezu wpływają na uzupełnienie jego poziomu – nie badano w nim wzrostu stężenia tego pierwiastka we krwi po spożyciu, ale podając radioaktywny izotop (metoda umożliwiająca mierzenie ile dokładnie magnezu gdzie się znajduje) sprawdzono, ile tak naprawdę po kilku tygodniach tego magnezu zostało w organizmach zwierząt, a ile zostało wydalone. Jak się okazuje, praktycznie nie było żadnej różnicy pomiędzy solami organicznymi a nieorganicznymi, co więcej, tlenek magnezu znacznie lepiej podniósł poziom tego pierwiastka w kościach i wewnątrzkomórkowo, niż jakikolwiek „chelat”. (3)

Jakich schorzeń można uniknąć suplementując magnez?

Schorzenia serca

Wpływ magnezu jest tak potężny, że jedynie badając jego poziom w wodzie pitnej w danym regionie można przewidzieć, ile osób umrze tam na schorzenia układu krążenia (4). Badania z udziałem suplementów również przyniosły bardzo dobre efekty – dla przykładu w jednym z nich grupę pacjentów z chorobami serca losowo podzielono na dwie grupy, jedna otrzymała suplementy w postaci mieszanki tlenku i węglanu magnezu, druga – identycznie wyglądające pigułki placebo. Po pół roku porównano stan zdrowia obydwu grup. Ci, którzy otrzymali magnez – mieli znacznie poprawiony przepływ krwi przez tętnice oraz o wiele lepsze wyniki w testach wydolności (5). Co najciekawsze, pół roku solidnej suplementacji nie wystarczyło, aby podnieść poziom tego pierwiastka do normalnego poziomu – w dalszym ciągu był on na dolnej granicy normy.

Odporność na stres i zdrowie umysłowe

Przyjęło się mówić, że magnez jest pierwiastkiem odporności na stres. To nie do końca prawda. Jego wpływ na stabilność emocjonalną jest tak potężny, że wiele schorzeń leczonych silnymi, toksycznymi lekami dałoby się wyleczyć zwykłą, tanią suplementacją, bo tak naprawdę ich choroby zdiagnozowane przez lekarzy są zwykłym niedoborem magnezu. Dla przykładu, w jednym z badań porównano skuteczność magnezu z imipraminą – drogim psychotropem tak silnym, że lista skutków ubocznych zajmuje kilka stron. Co się okazało? Terapia tanim suplementem była równie skuteczna! Takie same wyniki uzyskiwano praktycznie za każdym razem – przy depresjach (6), nerwicach (7)i atakach paniki (8). W dalszym ciągu jednak rzadkością jest zalecanie pacjentom suplementacji przez psychiatrów. Być może nie bez znaczenia jest tu wpływ producentów leków, którzy co i raz sponsorują lekarzom wypisującym najwięcej recept różnego rodzaju atrakcyjne nagrody…

Astma

Jedna z groźniejszych chorób współczesnej cywilizacji – dwie osoby z mojego najbliższego otoczenia udusiły się w nocy. A można tego uniknąć. Wykazano, że zwykłe uzupełnienie magnezu wystarczy, aby zmniejszyć intensywność ataków astmy oraz dawki leków (9) (10). Różnica nie była wyjątkowo duża, ale bardzo wyraźna – prawdopodobnie dla wielu osób jest to różnica między życiem a śmiercią.

Rak

W przypadku nowotworów wpływ magnezu nie jest tak oczywisty, jak w schorzeniach serca czy zaburzeniach emocjonalnych, ale przy tym przeciwniku ważne jest, aby korzystać z każdej broni, która może dać przewagę. Wykazano wpływ magnezu na zmniejszenie ryzyka raka jelita grubego – każde 100 mg dziennie w diecie zmniejszało ryzyko o 13% (11). Wykazano też, że wysoki poziom magnezu we krwi potrafi niekiedy zmniejszyć ryzyko zgonu na raka o połowę (12). Magnez też chroni do pewnego stopnia przed rakiem prostaty (13).

Osteoporoza

Osłabienie kości jest jedną z głównych przyczyn zgonu osób w podeszłym wieku. Wielokrotnie widziałem ogłoszenia – darmowe badanie kości dla kobiet w podeszłym wieku. Zawsze zastanawiało mnie, dlaczego dopiero w podeszłym wieku? Wtedy niewiele już można zrobić. Aby zapobiec osteoporozie, należy zwrócić uwagę na ludzi młodych. Podejrzewam, że to kwestia pieniędzy – badania są sponsorowane przez producentów leków dla osób starszych. Nie ma nikogo, kto zasponsorowałby kampanię promującą zdrowe odżywianie i suplementacę wśród młodych – a przecież to pozwoliłoby uniknąć niemal wszystkich przypadków osteoporozy! Co roku skarb państwa wydaje grube miliony na leczenie złamań, których mogłoby nie być. Jednym z pierwiastków, którego niedobory prowadzą do spadku masy kostnej, jest właśnie magnez (14) (15).

Cukrzyca

Trzecia najczęstsza przyczyna zgonów w naszym społeczeństwie – cukrzyca. Śmieszne i smutne zarazem jest to, że całe życie przejmujemy się rzeczami, na które nie jesteśmy w stanie wpłynąć – polityka czy ataki terrorystyczne, zaś zupełnie ignorujemy te, które mają potężny wpływ na nasze życie – i na które my również mamy wpływ. Przypomnina mi się andegdotka o palaczu, który nie wierzy że umrze z powodu swojego nałogu, chociaż zabija on co drugą osobę, za to wysyła kupony lotto wierząc w swoje szczęście. Cukrzycy można zapobiec w praktycznie każdym przypadku – nawet ta „wrodzona” typu I jest wynikiem spożywania szkodliwego nabiału i niskiego spożycia pokarmów roślinnych przez matkę w czasie ciąży (16). Jednym ze skuteczniejszych sposobów ustrzeżenia się przed cukrzycą w życiu dorosłym jest suplementacja magnezu – każde 100 mg zmniejszało ryzyko o 14% (17). Nawet w przypadku gdy choroba już sie rozwinie, można znacznie zredukować jej objawy, a nawet cofnąć stosując suplementy tego pierwiastka (18).

Migrena

Czasem można usłyszeć – nie, to nie działa, magnez nie pomaga na migreny, badano to klinicznie i nie było efektu (19). Jednak jeśli przyjrzeć się bliżej, badanie to trwało bardzo krótko i zastosowano tam niskie dawki. Jeśli jednak uwzględniono to, że magnez jest pierwiastkiem którego uzupełnienia trwa długo i wymaga dużych dawek, efekty były bardzo wyraźne. (20)(21)

Nadciśnienie

Związek między tą przypadłością a magnezem jest tak silny, że można pokusić się o zdefiniowanie jej jako objaw niedoboru. Lekarze często przepisują nam całe stosy tabletek „na ciśnienie”, a starczyłoby przyjrzeć się diecie – albo po prostu uzupełnić niedobory. Już kilka miesięcy suplementacji starczyło aby obniżyć ciśnienie zarówno skurczowe jak i rozkurczowe o około 10 mmHg (22).

Stowarzyszenie Medycyny Mitochondrialnej poleca:

Magnez_MSE
Zobacz w sklepie

Magnez MSE

 

 

Naturalny magnez o przedłużonym uwalnianiu. Wysoka dawka (300 mg) skutecznie uzupełnia niedobory...

Zobacz w sklepie
  1. http://www.ars.usda.gov/Services/docs.htm?docid=15672
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20359265
  3. John Libbey Eurotext : Éditions médicales et scientifiques France : revues, médicales, scientifiques, médecine, santé, livres – Texte intégral de l’article
  4. http://www.mgwater.com/marxneut.shtml
  5. http://circ.ahajournals.org/content/102/19/2353.full
  6. http://www.jle.com/en/revues/bio_rech/mrh/e-docs/00/04/44/BF/article.phtml
  7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16542786
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1525903
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14741074
  10. http://www.researchgate.net/publication/6994942_Oral_magnesium_supplementation_in_asthatic_children_a_double-blind_randomized_placebo-controlled_trial
  11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8969721
  12. http://ajcn.nutrition.org/content/early/2012/07/31/ajcn.111.030924.abstract
  13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16570028
  14. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21541018
  15. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15607643
  16. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18214692
  17. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10837294
  18. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21868780
  19. http://care.diabetesjournals.org/content/26/4/1147.full
  20. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8902254
  21. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8792038
  22. http://www.jle.com/e-docs/00/04/3E/1E/article.phtml
  23. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8427660