W ramach medycyny mitochondrialnej podkreśla się ogromne znaczenie witaminy c w procesach ochronnych  oraz procesach regeneracyjnych komórek. Obniżony poziom tej substancji zawsze oznacza zaburzona biochemię organizmu oraz wyższą podatność na zachorowania.

Dlaczego tak się dzieje?

Witamina C pełni w naszym organizmie  szereg niezwykle istotnych funkcji. Jest przede wszystkim jednym z najsilniejszych antyoksydantów i chroni błony komórkowe, lipidy, białka i kwasy nukleinowe przed działaniem wolnych rodników tlenowych, podnosi odporność organizmu wydłużając czas życia komórek poprzez ochronę ich błon, hamuje powstawanie czynników rakotwórczych, wspiera wchłanianie wapnia i żelaza, reguluje poziom cholesterolu w organizmie, wspomaga wchłanianie, transport i magazynowanie żelaza, działa przeciwzakrzepowo i wspiera regulowanie ciśnienia, bierze udział w regeneracji tkanek uszkodzonych mechanicznie lub w wyniku poparzeń, pomaga w aktywacji i ochronie hormonów neuroendokrynnych, bierze udział w biosyntezie: neuroprzekaźników, kolagenu, glikokortykoidów, karnityny, kwasów żółciowych oraz rozkładzie cholesterolu, histaminy, bierze udział w regeneracji witaminy E, która jest silnym antyoksydantem, obniża stężenie glukozy w stanach hiperglikemii, wspiera detoksykację ołowiu i ksenobiotyków.

Czy wystarczy jeść owoce i warzywa ?

Powszechnie wiadomo, że niektóre owoce i warzywa są bogate w ten składnik. Jednak ich przechowywanie  w temperaturze wyższej niż 5 stopni Celsjusza powoduje, że produkty te tracą znaczną jej ilość. Nie tylko wysoka temperatura, ale również gotowanie, rozmrażanie,  dokładne czyszczenie warzyw i owoców, uszkodzenia mechaniczne np. wynikłe podczas transportu,  zbyt długie przechowywanie produktów w nieodpowiednich warunkach są przyczyną znacznej utraty tej cennej witaminy. Warto również wiedzieć, że  pokrojone warzywa i owoce nie powinny przez dłuższy czas być narażone na działanie światła i powietrza.

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki oraz tempo naszego życia i nie zawsze najwyższej jakości produkty spożywcze, warto więc wziąć pod uwagę dodatkowe uzupełnienie witaminy C w postaci suplementu diety.

Co ciekawe, w przeciwieństwie do innych substancji zawartych w suplementach, nie dawka witaminy C  jest najważniejsza !

Najważniejsze jest długie uwalnianie substancji, tak jak dzieje się to w przypadku spożywania bogatego w witaminę C posiłku.

Którą witaminę C wybrać?

Preparaty powinny w miarę możliwości naśladować naturalną formę – która w przewodzie pokarmowym jest uwalniana powoli. Każda inna forma syntetycznej witaminy c – np. w formie proszku, zostaje błyskawicznie wchłonięta w jelitach, a następnie usunięta z organizmu już po godzinie od zażycia, najczęściej poważnie obciążając nerki. Organizm ludzki nie jest dostosowany do dużych dawek czystego kwasu askorbinowego. W naturze jest on uwalniany z trawionych owoców powoli. Taka forma chroni żołądek i nerki, ponieważ nie powoduje nagłego przeciążenia.

Dodatkowo tabletka witaminy C o długim uwalnianiu stosowana przed snem gwarantuje utrzymanie stałego jej stężenia aż do godzin porannych. Jest to szczególnie istotne, jeśli chce się utrzymać silny system odpornościowy, który jest aktywowany wcześnie rano, kiedy stężenie witaminy C we krwi jest najniższe.

Co pokazują  badania ?

Jedno z badań wykazało, że mężczyźni którzy zażywali ponad 750 mg dziennie (ponad dziesięciokrotnie więcej, niż zalecają lekarze) żyli o sześć lat dłużej, niż ludzie którzy jej nie stosowali.  (4) W innym badaniu, osoby z najwyższym spożyciem tej substancji mieli o 62% niższe ryzyko zgonu na raka i o 57% niższe ryzyko zgonu w ogóle w porównaniu do osób z najniższym spożyciem (5)

 

W innym badaniu wykazano, że każde dodatkowe 500 mg dziennie redukuje ryzyko choroby serca bądź wylewu o 11%. Inne z kolei dowiodło, że osoby z najwyższym spożyciem miały 2,68 razy mniej zwapnień naczyń krwionośnych w porównaniu z osobami z najniższym. Wykazało też, że osoby z wysokim spożyciem alkoholu mogą dwukrotnie zmniejszyć ryzyko bólu serca wywołanego niedokrwieniem, jeśli będą jednocześnie spożywać witaminę C.(6) Jedno z najbardziej zabójczych schorzeń, tętniak aorty – w zasadzie w ogóle nie występuje o osób zażywających suplementy (7). Osoby z najwyższym spożyciem miały o 42% niższe ryzyko wylewu w stosunku do osób z najniższym (8)

Osłabienie kości jest jedną z częstszych przyczyn poważnych problemów na starość, często nawet śmierci. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że osteoporoza nie jest chorobą starości. Ona jest chorobą ludzi młodych – ale objawy daje dopiero na starość. To, jak zadbamy o nasze kości teraz będzie rzutować na to, jak komfortowo i długo będziemy żyć potem. Czy w wieku 50 lat będziemy przybitymi do łóżka starcami, cierpiącymi z powodu ciągłego bólu stawów i kręgosłupa, czy też będziemy w stanie przebiec maraton albo jechać z dziećmi w góry? I tutaj witamina C okazuje się niezbędna, co więcej badania wskazują na to, że suplementy są skuteczniejsze od jej źródeł naturalnych. (9) (10) (11)

Zaćma zaczyna się rozwijać ponad 90% osób pomiędzy 75 a 81 rokiem życia, ale już powyżej 50 roku ponad 40% populacji ma początki choroby (12). Powyżej 80 roku życia już połowa populacji ma pełnoobjawową zaćmę wymagającą zabiegu chirurgicznego (13). A można tego uniknąć! Właśnie niedobór witaminy C jest odpowiedzialny za rozwój choroby, do tego stopnia, że odpowiednio wysokie dawki suplementów pozwalają zachować zdrowy wzrok do późnej starości. W jednym z badań już stężenie witaminy C we krwi powyżej 49 mikromoli na litr wiązało się z 64% zmniejszonym ryzykiem choroby (14). A suplementami można podnieść stężenie nawet powyżej 80 mikromoli. Inne badania dały identyczne wyniki (15) (16)

Wielokrotnie wykazano, że konsumpcja suplementów witaminy C znacznie obniża ryzyko raka. W jednym z badań wysokie spożycie wiązało się z 64% niższym ryzykiem zachorowania na raka płuc (17). Inne z kolei – 63% niższe ryzyko zachorowania na raka piersi (18). Nowotwory są jedną z najczęstszych przyczyn śmierci, wiążą się też z bardzo dużym cierpieniem – tak dla chorego, jak i jego rodziny. Powinno się dołożyć wszelkich starań, aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia.

Medycyna nie ma zbyt wiele do zaoferowania w przypadku podagry. Jak się okazuje, witamina C jest bardzo skutecznym środkiem pozwalającym zapobiegać, a nawet leczyć tą niezwykle bolesną przypadłość. (19) (20). Niemalże chce się powiedzieć, że witamina C jest zbyt tania i zbyt skuteczna, aby ją stosować.

 

Helicobacter Pylori odpowiada nie tylko za owrzodzenie żołądka i dwunastnicy, ale także za ryzyko rozwoju raka tego narządu. Zazwyczaj stosuje się terapię antybiotykową razem z lekami obniżającymi wydzielanie kwasu solnego w żołądku – jest to zabieg dość niepewny, na dodatek bez kwasu solnego jesteśmy w zasadzie bezbronni w przypadku niektórych infekcji. Witamina C w wysokich dawkach (5 gramów dziennie) okazała się niezwykle skuteczna – jeśli udało się podnieść jej poziom u pacjenta, organizm sam zwalczał helicobacter(21). Jest też o wiele tańszy i pozbawiony skutków ubocznych.

 

Stowarzyszenie Medycyny Mitochondrialnej poleca:

Witamina_C_MSE
Zobacz w sklepie

Witamina C MSE

 

 

Naturalna witamina C, najbardziej aktywna biologicznie, lewoskrętna postać kwasu...

Zobacz w sklepie

 

  1. Milton, K. and R. Jenness. 1987. Ascorbic acid content of neotropical plant parts available to wild monkeys and bats. Experientia 43: 339-342.
  2. Portman, O., 1970. Nutritional requirements (NTC) of non-human primates. In: Harris, R.S. (Ed.), Feeding and Nutrition of Nonhuman Primates. Academic Press, New York, pp 87–115.
  3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16510534
  4. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1591317
  5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10871572
  6. http://aje.oxfordjournals.org/content/159/6/581.full.pdf
  7. Med Sci Monitor 10: 1-4, 2004
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18175738
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1060531/
  10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11149477
  11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9701620
  12. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7395962
  13. http://www.aao.org/newsroom/upload/Eye-Health-Statistics-April-2011.pdf
  14. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12042450
  15. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21705085
  16. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2065724
  17. Kromhout D. Essential micronutrients in relation to carcinogenesis. Am J Clin Nutr. 1987;45(5 Suppl):1361-1367.
  18. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10088626?dopt=Abstract
  19. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15934094
  20. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19273781
  21. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9926292
  22. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15579526?dopt=Citation
  23. Curhan, G. C., Willett, W. C., Speizer, F. E., Stampfer, M. J. (1999) Megadose Vitamin C consumption does not cause kidney stones. Intake of vitamins B6 and C and the risk of kidney stones in women, J Am Soc Nephrol., Apr, 10, 4, 840-845.